Rozhodujete se mezi offline navigací do auta nebo aplikací do mobilu?
Pro ty, kteří se přiklání spíše k té první možnosti, jsme srovnali desítky GPS navigací od Garminu, TomTomu a dalších výrobců, přičemž jsme se zaměřili na rychlost a jednoduchost navigování, funkční výbavu a v neposlední řadě také cenu.
Výsledkem je těchto 13 autonavigací, motonavigací, cyklopočítačů a turistických navigací, které jsou podle nás nejlepší.
Nejlepší GPS navigace do auta
Garmin DriveSmart 51s
Displej | 5″ (480×272), TFT |
Mapy | Evropa (45 zemí) |
Paměť | Vnitrřní paměť + microSD |
Dopravní info | Garmin Smartphone Link |
Připojení | Wi-Fi, Bluetooth, USB |
Další funkce | Upozornění na povolenou rychlost, ostré zatáčky, dopravní kamery, náhledy křižovatek, asistent řazení do jízdních pruhů, body zájmu (vlastní, Foursquare, TripAdvisor), mobilní notifikace, hands-free volání, hlasové ovládání, možnost dokoupení zpětné kamery BC-30 nebo interní babyCam |
Výdrž baterie | až 1 hodina |
Rozměry | 140 x 84 x 18 mm, 173,7 g |
|
Rychlé a přesné navigování, moderní funkce a ještě dobrá cena. To je naše představa nejlepší navigace do auta, kterou nejlépe ztělesňuje DriveSmart 51S.
Proč?
Že má Garmin s autonavigacemi nemále zkušenosti se projevuje hned v úvodu, poté co zjistíte, jak jednoduše se DriveSmart ovládá. Tomu jistě dopomáhá také multidotykový displej, který oceníte například při rychlém přiblížení nebo oddálení mapy.
Šikovná je také funkce Real Directions, díky které vás bude Garmin navigovat podle konkrétních ukazatelů („za semaforem doleva“). Rychle si oblíbíte i asistenta řazení do pruhů nebo hlasové ovládání, přičemž obojí je lépe zpracované než u konkurenčního TomTomu.
Aktuální dopravní informace pak získáte spárováním navigace s telefonem a skrze aplikace Garmin Smartphone Link. Na DriveSmartu se vám mohou zobrazovat také notifikace o došlých zprávách nebo jej můžete použít jako handsfree pro bezpečnější hovory za volantem.
Pro koho?
DriveSmart 51S patří spíše do střední třídy autonavigací, a tak na trhu bez pochyby najdete daleko levnější zařízení. Pokud však sháníte opravdu solidní model, se kterým nebudete mít obavy, že vás někde nenechá na holičkách, není lepší volby.
Za kolik?
Garmin DriveSmart 51S se cenově pohybuje okolo 4500 Kč, přičemž obsahuje mapy 45 evropských zemí s doživotní aktualizací.
Za pár set korun navíc si můžete zakoupit také DriveSmart 51T-D, který dopravní informace dokáže získat i přes zabudovaný přijímač RDS-TMC a DAB+.
Existují i 6“ varianty těchto navigací, DriveSmart 61S a DriveSmart 61T-D. Obě vás vyjdou na dalších přibližně tisíc korun.
Největší konkurent s mapami celého světa
TomTom GO 520
Displej | 5″ (480×272), TFT |
Mapy | Svět |
Paměť | 16 GB + microSD až 32 GB |
Dopravní info | TomTom Traffic |
Připojení | Wi-Fi, Bluetooth, USB |
Další funkce | Upozornění na radary, body zájmu (vlastní, parkoviště, benzínky), 3D zobrazení budov, mobilní notifikace, hands-free volání, hlasové ovládání, propojení s Google Asistentem a Siri, aplikace TomTom MyDrive |
Výdrž baterie | až 1 hodina |
Rozměry | 142 x 91 x 19 mm, 200 g |
|
Ačkoliv se nám prostředí Garminu zdá jako lepší, ani TomTom nezůstává o moc pozadu. Zvlášť když ke svému modelu GO 520 přidává mapy celého světa.
Proč?
TomTom GO 520 zdárně konkuruje DriveSmartu. Nabízí totiž všechny funkce navigace střední třídy: multidotykový displej, hlasové ovládání nebo synchronizaci s telefonem.
Právě díky propojení navigace s telefonem se vám zpřístupní dopravní informace (TomTom Traffic), které jsou ještě o něco přehlednější a užitečnější než u konkurence. Nicméně na rychlost a přesnost aplikací Google map a Waze to stále ještě nemá.
Velkým tahákem je však přístup ke světovým mapám, a to s doživotní aktualizací. Nemusíte se tak bát, že byste si museli připlácet za další mapové balíky, pokud byste se vydali na cestu mimo Evropu.
Šikovné je také 3D zobrazování budov, které vám při navigování pomáhá s lepší orientací v cizích městech, nebo magnetický držák, díky kterému je odepínání navigace jednoduchou záležitostí na pár sekund.
Pro koho?
GO 520 je opět velmi solidní navigací, na kterou je spoleh. Pro dennodenní navigování preferujeme sice DriveSmart, ale zvolení TomTomu by se vám mohlo velmi rychle vyplatit, pokud by vaše cesty vedly mimo území EU.
Za kolik?
TomTom GO 520 se prodává kolem 5 tisíc korun, což je ještě pořád slušná cena vzhledem k mapovým podkladům v balení. Na výběr je také 6“ verze, GO 620, za kterou si připlatíte tisíc korun navíc.
Autonavigace se zabudovanou SIM kartou
TomTom GO 5200
Displej | 5″ (480×272), TFT |
Mapy | Svět |
Paměť | 16 GB + microSD až 32 GB |
Dopravní info | TomTom Traffic |
Připojení | Wi-Fi, Bluetooth, USB |
Další funkce | Zabudovaná SIM karta, upozornění na radary, body zájmu (vlastní, parkoviště, benzínky), 3D zobrazení budov, mobilní notifikace, hands-free volání, hlasové ovládání, propojení s Google Asistentem a Siri, aplikace TomTom MyDrive |
Výdrž baterie | až 1 hodina |
Rozměry | 142 x 91 x 19 mm, 200 g |
|
Jestliže se už teď děsíte, o kolik vás operátor strhne vždy, když se budete chtít podívat na aktuální situaci na silnicích, má pro vás TomTom řešení: GO 5200 s mobilními daty zdarma.
Proč?
GO 5200 je téměř identická k předchozímu modelu, GO 520. Rozdíl je jen v SIM kartě, kterou v TomTomu do navigace zabudovali.
Autonavigace tak opět získává dopravní informace skrze TomTom Traffic, ale už k tomu nepotřebuje váš mobil ani vaše data. O vše se stará SIM karta, kterou platí TomTom, a vy se tak nemusíte o nic starat.
Ve všech ostatních ohledech se můžete těšit ze stejných funkcí, jaké nabízí GO 520. Opět tu nechybí multidotykový displej, světové mapy s doživotní aktualizací nebo magnetický držák pro snadné odepínání navigace.
Pro koho?
Jestliže plánujete cesty mimo Evropu, kde se každý Megabyte mobilních dat cení zlatem, GO 5200 by mohlo být ideálním řešením, které by se vám dlouhodobě mohlo velice vyplatit.
Za kolik?
Ještě nedávno se GO 5200 prodával až na hranici 7500 Kč. Nyní jej však naleznete už pod 6 tisíc, což výrazně zlepšuje jeho poměr cena/výkon.
Pokud pak chcete to nejlepší a největší, co TomTom nabízí, podívejte se také na 6“ verzi, GO 6200, která cenu navyšuje ještě o tisíc korun.
Nejlepší autonavigace do 3500 Kč
Garmin Drive 51s
Displej | 5″ (480×272), TFT |
Mapy | Evropa (45 zemí) |
Paměť | Vnitrřní paměť + microSD |
Dopravní info | Garmin Smartphone Link |
Připojení | Bluetooth, USB |
Další funkce | Upozornění na povolenou rychlost, ostré zatáčky, dopravní kamery, náhledy křižovatek, asistent řazení do jízdních pruhů, body zájmu (vlastní, Foursquare, TripAdvisor), možnost dokoupení zpětné kamery BC-30 nebo interní babyCam |
Výdrž baterie | až 1 hodina |
Rozměry | 140 x 84 x 20 mm, 170,8 g |
|
Co když ale naopak sháníte navigaci, která vám nabídne to základní (a i něco navíc), za co nejpřijatelnější cenu? V takovém případě nehledejte nic jiného než Garmin Drive 51S.
Proč?
S přihlédnutím k ceně, za kterou se Drive 51S prodává, jsme uvažovali, zdali ho neotitulovat nejlepší navigací do auta. V poměru cena/výkon jej totiž jen tak něco nepřekoná.
Nicméně zde přece jen musíte počítat s některými kompromisy, jako je chybějící Wi-Fi, hlasové ovládání nebo handsfree. Na druhou stranu to nejdůležitější stále zůstává.
I přes skoro poloviční cenu nabízí téměř všechny funkce jako DriveSmart. Navigace je opět přehledná, rychle vás upozorní na nejrůznější situace a nechybí ani Garmin Real Directions nebo grafický asistent řazení do jízdních pruhů.
Pro koho?
Pokud vám stačí základní, ale stále opravdu solidní navigace a zároveň se spokojíte s kompromisy, které však nemají moc velký dopad na samotné navigování, Drive 51S je zkrátka bez konkurence.
Za kolik?
Garmin Drive 51S se nyní prodává lehce nad 3 tisíce korun a nabízí tak slušný poměr cena/výkon. Levnější autonavigaci bychom už nedoporučovali.
V e-shopech opět můžete najít také větší 6“ verzi, Drive 61S, která vás vyjde ještě o pár stovek více.
Nejlepší GPS navigace s kamerou
Garmin DriveAssist 51s
Displej | 5″ (480×272), TFT |
Kamera | až 1080p@30fps, 70°, G-Senzor |
Mapy | Evropa (45 zemí) |
Paměť | Vnitrřní paměť + microSD |
Dopravní info | Garmin Smartphone Link |
Připojení | Wi-Fi, Bluetooth, USB |
Další funkce |
Varování před srážkou a vybočením, upozornění na povolenou rychlost, ostré zatáčky, dopravní kamery, náhledy křižovatek, asistent řazení do jízdních pruhů, body zájmu (vlastní, Foursquare, TripAdvisor), mobilní notifikace, hands-free volání, hlasové ovládání, možnost dokoupení zpětné kamery BC-30 nebo interní babyCam
|
Výdrž baterie | až 1 hodina |
Rozměry | 140 x 84 x 26 mm, 191,4 g |
|
Jestliže zároveň vybíráte GPS navigaci i kameru do auta, možná byste mohli zabít dvě mouchy jednou ranou s Garminem DriveAssist 51S.
Proč?
DriveAssist 51S vychází z autonavigace střední třídy DriveSmart 51S a k tomu přidává jednu funkci navíc: zabudovanou přední kameru.
Díky ní dokáže navigace nahrávat záznam až ve Full HD rozlišení při 30 snímcích za sekundu. Navíc vás také může upozornit před čelní srážkou nebo vybočením z pruhu. Při případné nehodě pak pořízený záznam uzamkne a označí GPS údaji.
Pokud by vám nestačilo vědět, co se děje před vámi, lze DriveAssist obohatit také o zadní kameru BC-30 nebo interiérovou kameru babyCam.
Po stránce navigace je zde vše, co byste mohli najít u řady DriveSmart. Ovládání je jednoduché, navigování bez problémů a nechybí ani mobilní notifikace, handsfree nebo hlasové ovládání.
Pro koho?
Nejdříve si je třeba uvědomit, že je DriveAssist především navigace a teprve až pak autokamera. V takovém případě jistě oceníte ušetřené místo na čelním skle a s Garminem budete nad míru spokojeni.
Nicméně pokud sháníte hlavně kameru do auta s detailním záznamem i na špatně osvětlených silnicích, lepší volbou bude samostatné zařízení.
Za kolik?
Cena Garminu DriveAssist 51S začíná lehce přes 6 a půl tisíc korun, což je poměrně rozumné vzhledem k tomu, že získáte dvě zařízení v jednom.
V případě, že byste chtěli získávat dopravní informace také přes RDS-TMC a DAB+, podívejte se po DriveAssist 51T-D, který se s cenou pohybuje kolem 8 tisíc.
Nejlepší moto navigace
TomTom Rider 550
H | |
Displej | 4,3″ (480×272), TFT |
Mapy | Svět |
Paměť | 16 GB + microSD až 32 GB |
Dopravní info | TomTom Traffic |
Připojení | Wi-Fi, Bluetooth, USB |
Další funkce | Upozornění na radary, body zájmu (vlastní, parkoviště, benzínky), mobilní notifikace, hands-free volání, propojení s Google Asistentem a Siri, voděodolný IPX7, aplikace TomTom MyDrive a Road Trips |
Výdrž baterie | až 6 hodin |
Rozměry | 136,8 x 88,4 x 30,5 mm, 280 g |
|
TomTom není v moto navigacích žádným nováčkem, naopak řada Rider je mezi motorkáři dobře známá a model 550 tak jen navazuje na své předchůdce.
Proč?
Základem správné motorkářské navigace je displej, který bude vidět i za slunného dne, přežije kdejakou spršku a bude ovladatelný i v rukavicích. To vše TomTom splňuje na výbornou.
Navigace je velmi přehledná a funguje poměrně rychle a bez nějakých větších problémů. Samozřejmostí jsou upozornění na radary, databáze bodů zájmů nebo propojení s telefon pro notifikace a handsfree skrze mikrofon v přilbě.
Zajímavé jsou také čistě motorkářské funkce Rideru, jako je třeba navádění přes kopcovité a obzvlášť klikaté cesty, na kterých ze svého stroje můžete vytáhnout maximum.
Pro koho?
Pokud je motorka vaším hlavním dopravním prostředkem nebo jste celou sezónu na neprobádaných silnicích, Rider 550 vám jen umocní požitek z jízdy.
Za kolik?
TomTom Rider 550 začíná až na 10 tisících. To se zpočátku může zdát jako velká částka, ale je třeba mít na paměti, že tato zařízení musí vydržet i hrubší zacházení než klasické autonavigace.
V případě, že finance nejsou problém, TomTom prodává také o dva tisíce dražší Premium pack, ve kterém najdete řešení proti krádeži, držák do auta a tvrdé pouzdro.
Levnější alternativa od Garminu
Garmin zumo 396s
Displej | 4,3″ (480×272), TFT |
Mapy | Evropa (45 zemí) |
Paměť | Vnitrřní paměť + microSD |
Dopravní info | Garmin Smartphone Link |
Připojení | Wi-Fi, Bluetooth, USB |
Další funkce | Upozornění na povolenou rychlost, dopravní kamery, náhledy křižovatek, asistent řazení do jízdních pruhů, body zájmu (vlastní, Foursquare, TripAdvisor), mobilní notifikace, ovládání hudby z telefonu, hands-free volání, voděodolnost IPX7, audio jack na sluchátka, možnost dokoupení kamery VIRB |
Výdrž baterie | až 7 hodin |
Rozměry | 130 x 94 x 30 mm, 241 g |
|
Na motorkáře nezapomněl ani Garmin, přičemž jeho zumo 396S může být levnější alternativou k TomTomu.
Proč?
Garmin zumo 396S je stejně jako konkurenční TomTom velmi solidní motorkářská navigace. Nechybí ji pogumování nebo voděodolnost s certifikací IPX7, a tak něco vydrží.
Rozdíl je pak v displeji, který v případě Garminu není kapacitní. Sice se tak nemusíte bát, že by jej dokázaly náhodně aktivovat padající kapky deště, ale přece jen už není tak kontrastní jako u konkurence.
Samotné navigování je bez chyby a nechybí ani obvyklé funkce z autonavigací Garminu jako řízení se podle reálných ukazatelů (Real Directions) nebo dobře znázorněný asistent řazení do jízdních pruhů. Těšit se můžete i na routování po klikatých cestách nebo ovládání hudby vašeho telefonu.
Pro koho?
Mezi TomTomem a Garminem bychom se rozhodovali spíše podle toho, jaké uživatelské prostředí vám více vyhovuje nebo jaké zkušenosti s těmito značkami máte.
Nicméně pro Garmin hovoří nižší cena nebo držák do auta, který najdete v základním balení.
Za kolik?
Garmin zumo 396S je přibližně o tisíc korun levnější než konkurenční Rider. Zakoupit jej tak můžete už od 9 tisíc korun.
Nejlepší navigace na kolo
Garmin Edge 520 / 520 Plus
Displej | 2,3″ (265×200), LCD |
Mapy | Basemapa / TopoActive Evropa |
Paměť | cca 100 MB / 16 GB |
Připojení | Bluetooth, ANT+, USB |
Další funkce | Tréninkové plány a tvorba vlastních tréninků, automatický start, sledování a záznam trasy (přepočet u verze Plus), detekce nehody, barometr, elektronický kompas, mobilní notifikace, Strava Live Segmenty, voděodolnost IPX7 |
Výdrž baterie | až 15 hodin |
Rozměry | 73 x 49 x 21 mm, 61 g / 63 g |
|
Garmin Edge 520 je mezi cyklisty už legendárním cyklopočítačem, který stále patří mezi zlatý standard. A jeho vylepšená verze, Edge 520 Plus, na tento status pomalu navazuje.
Proč?
Edge 520 je všestranný cyklopočítač osazený 2,3“ barevným displejem, jenž se ovládá skrze 7 bočních tlačítek. Díky Bluetooth můžete navigaci také lehce spárovat s telefonem.
Zkušení jezdci pak ocení široký výběr tréninkových plánů, včetně možnosti vytvořit si vlastní. Nechybí ani napojení na segmenty Stravy nebo kompatibilita se snímači tepu, kadence a dalších příslušenství přes protokol ANT+.
Škoda jen že základní Edge 520 nabízí pouze basemapu a kvůli malé vnitřní paměti do něj nelze nahrát více než lokální úsek mapového podkladu.
Zde však nastupuje Edge 520 Plus, ve kterém rovnou najdete předinstalovanou cyklomapu TopoActive Evropa a dostatek paměti pro její případné rozšíření. Plusová verze navíc cyklopočítač obohacuje o plnohodnotnou navigaci s možností naplánovanou trasu přeroutovat, pokud byste třeba špatně odbočili.
Pro koho?
Především bohatý výběr tréninkových funkcí dělají z Edge 520 ideální cyklopočítač pro jezdce, kteří na kolo nesedají jen proto, aby obdivovali krásy okolí, ale rádi vylepšují své osobní rekordy.
A pokud si připlatí za Plusovou verzi, získají ještě robustnější navigaci a evropské mapy, které mohou využívat i při několikadenních soustředěních.
Za kolik?
Garmin Edge 520 patří mezi střední třídu cyklopočítačů, čemuž odpovídá i jeho cena, která se pohybuje okolo 5 a půl tisíce korun. Nicméně jeho nástupce, Edge 520 Plus, z počátečních 7 tisíc zlevnil na přibližně stejnou cenu jako neplusová verze, a tak určitě zvolte tento model.
Oblíbenou navigací je také Edge 820, která za přibližně 1500 Kč navíc nabídne dotykový displej a Wi-Fi.
Za high-end cyklonavigaci se pak považuje Edge 1030 s 3,5“ displejem, 20hodinovou baterií, kterou lze ještě rozšířit, a ještě pokročilejšími tréninkovými metrikami.
Alternativa pro rekreační cyklisty
Garmin Edge Explorer
Displej | 3″ (400×240), LCD |
Mapy | Basemapa, Cyklomapa Evropy |
Paměť | 16 GB |
Připojení | Bluetooth, ANT+, USB |
Další funkce | Automatický start, sledování, záznam a přepočet trasy, detekce nehody, elektronický kompas, mobilní notifikace, voděodolnost IPX7 |
Výdrž baterie | až 12 hodin |
Rozměry | 105 x 55 x 18 mm, 116 g |
|
Dlouhou dobu byla řada Edge zaměřena jen na sportovce k analýze jejich výkonů. To se však mění s Garminem Edge Explore, kterého využijí hlavně rekreační cyklisti a rodiny.
Proč?
Kombinace 3“ dotykového displeje a předinstalovaných cyklomap Evropy napovídá, že je Edge Explore spíše zařízením, které využijete na rodinných výletech, kde se nebudete hnát za každou vteřinou.
A vlastně ani nemáte moc na výběr, jelikož zde nenajdete žádné tréninkové plány nebo kompatibilitu s pokročilejším tréninkovým příslušenstvím, jako jsou wattmetry nebo snímače kadence.
Ovšem stále tu nechybí Bluetooth pro synchronizaci s telefonem a zobrazováním notifikací nebo ANT+ pro komunikaci se snímačem srdečního tepu.
Zajímavé jsou také funkce LiveTrack a GroupTrack pro sdílení pozice mezi dalšími jezdci nebo detekce nehody, kdy se při případném neštěstí odešle nouzová zpráva na zvolené telefonní číslo.
Pro koho?
Pokud patříte mezi většinu cyklistů, kteří nemají závodní ambice, ale cyklistika je pro ně spíše koníčkem, při kterém mohou poznávat krásy okolí, Edge Explore je pro vás ideální cyklonavigací.
Za kolik?
Oproti ostatním cyklopočítačům z řady Edge je Explore ještě velmi rozumně naceněná navigace. I přes velký displej a předinstalované mapy vás vyjde na méně než 6 tisíc korun.
Základní cyklopočítač do 4000 Kč
Garmin Edge 130
Displej | 1,8″ (303×230), LCD |
Mapy | Bez |
Paměť | Vnitřní |
Připojení | Bluetooth, ANT+, USB |
Další funkce | Automatický start, sledování a záznam trasy, akcelerometr, barometr, mobilní notifikace, Strava Live Segmenty, voděodolnost IPX7 |
Výdrž baterie | až 15 hodin |
Rozměry | 63 x 41 x 16 mm, 33 g |
|
Možná ale hledáte kompaktní, malý cyklopočítač, který spolehlivě zaznamená všechny údaje o vaší jízdě. V takovém případě bude tou nejlepší volbou Garmin Edge 130.
Proč?
Edge 130 patří mezi menší cyklopočítače, a tak vám na řídítkách nebude nijak závratně rušit aerodynamiku.
Nabízí sice jen 1,8“ monochromatický displej, ale ten je perfektně ostrý a čitelný za každého počasí.
Co se týče sportovních funkcí, Edge 130 se může směle rovnat svým větším kolegům. Stejně jako u Edge 520 k němu lze přes ANT+ připojit všemožné tréninkové snímače a wattmetry a přes Bluetooth jej zase spárujete s mobilem a Stravou.
Kvůli chybějícím mapám sice navigování není tak pohodlné, ale ten základ je dostačující. Zvlášť když nechybí ani barometr pro podrobnou výškovou statistiku ujeté trasy.
Pro koho?
Edge 130 je vhodnou navigací, pokud nepotřebujete vyloženě navádět začátku po zatáčce, ale hledáte spíše malé zařízení, které ovládá všechny běžné sportovní funkce.
Za kolik?
Garmin Edge 130 zakoupíte za 4 tisíce korun, což by mohlo být pro začínající cyklisty rozhodujícím faktorem.
Nejlepší turistická navigace
Garmin Oregon 700 Pro
Displej | 3″ (400×240), TFT |
Mapy | Basemapa, Topo Czech Pro (1:10000) |
Paměť | 1,7 GB + microSD |
Připojení | Wi-Fi, Bluetooth, ANT+, USB |
Další funkce | Barometr, elektronický kompas, profily aktivit, podpora pro Geocaching, sledování a přepočet trasy, mobilní notifikace, voděodolnost IP7X, možnost dokoupení dobijecího akumulátoru |
Výdrž baterie | až 16 hodin (2xAA) |
Rozměry | 114 x 61 x 33 mm, 158 g |
|
Ať už hledáte zařízení, které vás zvládne navigovat na túrách nebo pro vás najde další kešku, Garmin Oregon 700 Pro je skvělou turistickou navigací.
Proč?
Hned na první pohled vás Oregon zaujme opravdu jasným, dotykovým displejem, který se v mnoha ohledech může rovnat i panelům na smartphonech. Nejen díky němu je ovládání navigace jednoduché a hlavně velmi rychlé.
Do základní výbavy navigace patří samozřejmě kompas a barometr. Ovšem nechybí ani předinstalované turistické mapy TOPO Czech v měříku 1 ku 10 000. Samotný signál z GPS je pak rychlý a přesný.
Samozřejmostí je i bezdrátové připojení Wi-Fi a Bluetooth, skrze které můžete aktualizovat software nebo zalogovat kešky. Příjemným bonusem je i podpora sportovních profilů a ANT+, díky kterým lze Oregon využít i při jízdě na kole, rybaření a dalších aktivitách.
Pro koho?
Oregon 700 Pro je výbornou outdoorovou navigací, která nad ostatními vyčnívá především svou snadnou ovladatelností. Jestliže nepotřebujete nějaké robustní zařízení pro výstup do hor a peněženka vám to dovolí, jen těžko najdete lepší zařízení.
Za kolik?
Garmin Oregon 700 Pro seženete v e-shopech už od 9 tisíc korun. Pokud nepotřebujete přibalené TOPO mapy, verze Oregon 700 (bez Pro) se pohybuje kolem 8 a půl tisíc.
Další nadstavbou je Oregon 750 Pro a 750t Pro. Ty v ceně 11 a 12 tisíc nabízí ještě zabudovaný 8 Mpx fotoaparát, nabíjecí akumulátor v balení a v případě 750t také TOPO mapy celé Evropy.
Outdoorová navigace s tlačítky a anténou
Garmin GPSMAP 64s Pro
Displej | 2,6″ (240×160), TFT |
Mapy | Basemapa, Topo Czech Pro (1:10000) |
Paměť | 5 GB + microSD |
Připojení | Bluetooth, ANT+, USB |
Další funkce | Barometr, elektronický kompas, profily aktivit, podpora pro Geocaching, sledování a přepočet trasy, mobilní notifikace, voděodolnost IP7X |
Výdrž baterie | až 16 hodin (2xAA) |
Rozměry | 160 x 61 x 36 mm, 166 g |
|
Ovšem v extrémních podmínkách by takový dotykový displej mohl být přítěží. Právě pro tyto situace bude lepší volbou Garmin GPSMAP 64S Pro.
Proč?
Garmin GPSMAP 64S vyměňuje snazší ovládání za větší odolnost, a tak zde na místě dotykového displeje najdete velká tlačítka. Ty pak umožňují navigaci ovládat i v zimě s tlustými rukavicemi.
Nelze si nevšimnout také helix antény, která výrazně zlepšuje příjem signálu, ať už jste zaseklí ve vánici v Alpách nebo se brodíte džunglemi Amazonie. Vždy tak budete mít jistotu, že víte, kde jste a kam jdete.
V balení pak najdete datovou kartu s předinstalovanými TOPO mapami České republiky v měřítku 1 ku 10 000, které se vám budou hodit nejen při geocachingu, jenž 64S rovněž podporuje.
Nakonec opět nechybí podpora ANT+ příslušenství pro připojení sportovně zaměřených snímačů nebo Bluetooth pro synchronizaci s telefonem a zobrazování notifikací.
Pro koho?
Pokud sháníte navigace pro letní túry v českých luzích a hájích, dotykový displej Oregonu nemá konkurenci.
Ale v případě, kdy plánujete výstupy do hor při mínusových teplotách nebo potřebujete co nejlepší signál i v těch nejodlehlejších místech světa, GPSMAP 64S bude lepší volbou.
Za kolik?
Garmin GPSMAP 64S Pro je naceněna ještě levněji než Oregon a pohybuje se tak na hranici 8 tisíc. Pokud se však obejdete bez TOPO map, verze GPSMAP 64S (bez Pro) můžete zakoupit už za něco málo přes 6 tisíc.
Nejnovějším modelem této řady je pak GPSMAP 66s Pro s cenou kolem 10 tisíc. Ta mimo GPS a GLONASS využívá také systém GALILEO a přidává 3“ displej nebo 16 GB interní paměti.
Nejlepší turistická navigace do 4500 Kč
Garmin eTrex 20x
Displej | 2,2″ (320×240), TFT |
Mapy | Basemapa, Topo Czech (1:25000), Topo Active západní (nebo východní) Evropa |
Paměť | 3,7 GB + microSD |
Připojení | USB |
Další funkce | Profily aktivit, podpora pro Geocaching, sledování a přepočet trasy, voděodolnost IP7X |
Výdrž baterie | až 25 hodin (2xAA) |
Rozměry | 103 x 54 x 33 mm, 142 g |
|
Solidní navigace ale najdeme také v daleko levnějších cenových hladinách. Jasným příkladem je eTrex 20x, který nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon.
Proč?
I přes nižší cenu Garmin eTrex 20x stále nabízí velmi hezký displej a poměrně jednoduché ovládání skrze tlačítka na stranách navigace.
Na displeji si pak hned můžete prohlédnout předinstalované TOPO mapy ČR v měřítku 1 ku 25 000, stejně jako mapy západní nebo východní Evropy v závislosti na zvoleném modelu.
Připočtěte si k tomu ještě zvýšenou voděodolnost IPX7, podporu ANT+ příslušenství a geocachingu nebo výbornou výdrž baterie a velmi rychle zjistíte, že eTrex 20x vám toho za svou cenu nabízí opravdu hodně.
Pro koho?
Pokud vám stačí levnější, ale stále velmi solidní turistická navigace, eTrex 20x je bez pochyb tím nejlepším přístrojem, který v této ceně můžete zakoupit.
Za kolik?
Garmin eTrex 20x se cenově pohybuje okolo 4 tisíc, což je vzhledem k funkcím (a funkčnosti) navigace rozumná hranice.
Pokud by to pro vás bylo stále dost a spokojili byste se s opravdovým základem, podívejte se po eTrex 10, která je osazena sice jen černobílým displejem bez mapového podkladu, ale zato stojí něco málo přes 2 tisíce.
Naopak dalším krokem by mohl být Garmin eTrex 30x, jenž s cenou lehce pod 5 tisíc korun nabízí také barometr a kompas, které eTrexu 20x chybí.
Zdroje
- Rik Paul a Eric Adams, The Best Car GPS, TheWirecutter.com, 16. 8. 2018
- Top 10: Best sat navs of 2019, Honestjohn.co.uk
- John Milbank, TomTom vs Garmin review: Which is the best motorcycle sat-nav?, Bennetts.co.uk, 1. 11. 2018
- Ray Maker, Sports Technology Buyers Guide & Recommendations: Winter 2018-2019, DCRainmaker.com, 16. 11. 2018
- Mat Brett, Your complete guide to Garmin Edge GPS bike computers, Road.cc, 9. 1. 2019
- Amber King a Chris McNamara, The Best Handheld GPS Review, Outdoorgearlab.com, 19. 3. 2018
- Christmas 2018 – What is the best outdoor GPS unit?, GPStraining.co.uk, 3. 12. 2018