Léta dominance Samsungu na trhu se smartphony jsou u konce.
Podle nejnovějších údajů z IDC se v roce 2023 na první místo dostal Apple, což je poprvé od roku 2010, kdy se na vrcholu tohoto segmentu objevil jiný výrobce než Samsung.
Tento posun je způsoben rekordním tržním podílem, kterého Apple dosáhl, a ukazuje, že i přes to, že celkový trh klesal, Apple z toho těžil.
Jak moc se loni prodávaly mobily?
Celosvětově bylo v roce 2023 dodáno 1,17 miliardy smartphonů, což je nejnižší roční objem za poslední desetiletí. Tento pokles je přičítán aktuálním ekonomickým podmínkám a vysokým zásobám na začátku roku.
Nicméně díky růstu ve druhé polovině roku, který překonal očekávání, se trh rychle blíží k očekávanému zotavení v roce 2024. Zejména čtvrté čtvrtletí 2023 přineslo 8,5 % meziroční růst s 326,1 miliony dodaných jednotek, což je výrazně více než předpovězěných 7,3 %.
Nabila Popal, výzkumná ředitelka IDC Worldwide Tracker teamu, zdůraznila, že „ačkoli jsme byli svědky silného růstu od hráčů s levnějšími Android zařízeními, jako jsou Transsion a Xiaomi, hlavně díky rychlému růstu na rozvíjejících se trzích, největším vítězem je jednoznačně Apple.“
Apple se jako jediný z top 3 výrobců může pochlubit pozitivním ročním růstem a nyní si připisuje prvenství na roční bázi poprvé v historii. To vše navzdory zvýšeným regulačním výzvám a obnovené konkurenci od Huawei v Číně, která je pro Apple největším trhem.
Kdo je tedy za Applem?
V posledním čtvrtletí roku 2023 se Apple nejenže ujal vedení na trhu se smartphony, ale také zaznamenal výrazný růst o 11,6 % s celkovým počtem 80,5 milionu dodaných jednotek. Tento úspěch ještě více zdůrazňuje jeho dominanci na trhu a odolnost vůči výzvám, kterým čelí.
Na druhé straně Samsung, který dlouhodobě vedl tržní podíly, zaznamenal pokles o 10,9 % s 53 miliony dodaných jednotek, což naznačuje změnu dynamiky trhu. Nyní je tedy druhý.
Xiaomi, známý svými cenově dostupnými zařízeními, si udržel silnou třetí pozici s 22,7% růstem a 40,7 milionu dodaných jednotek, což ukazuje na jeho schopnost přilákat zákazníky ve velmi konkurenčním prostředí.
Transsion, který je méně známý na západních trzích (u nás se prodává akorát dceřiná značka Infinix), ale velmi populární v Africe a některých asijských zemích, zaznamenal ohromující nárůst o 68,6 % s 28,2 milionu dodaných jednotek, což zdůrazňuje rychlý růst na rozvíjejících se trzích.
Vivo, další významný hráč na trhu, si také udržel pozitivní růst s 5,1 % a 24,1 milionu dodaných jednotek, což ukazuje na jeho schopnost udržet si konkurenceschopnost na trhu plném výzev.
Takhle vypadala tabulka 5 nejprodávavnějších výrobců v posledním čtvrtletí 2023:
Společnost | Prodeje (4. kvartál 2023) | Tržní podíl (4. kvartál 2023) | Prodeje (4. kvartál 2022) | Tržní podíl (4. kvartál 2023) | Meziroční růst v 4. kvartálu |
Apple | 80,5 | 24,7 % | 72,1 | 24,0 % | 11,6 % |
Samsung | 53,0 | 16,3 % | 59,5 | 19,8 % | -10,9 % |
Xiaomi | 40,7 | 12,5 % | 33,2 | 11,0 % | 22,7 % |
Transsion | 28,2 | 8,6 % | 16,7 | 5,6 % | 68,6 % |
Vivo | 24,1 | 7,4 % | 22,9 | 7,6 % | 5,1 % |
Ostatní | 99,5 | 30,5 % | 96,1 | 32,0 % | 3,5 % |
CELKEM | 326,1 | 100,0 % | 300,6 | 100,0 % | 8,5 % |
A takhle poslední tři měsíce zamávaly s celkovou tabulkou za rok 2023, kde figuruje i výrobce Oppo:
Společnost | Prodeje za 2023 | Tržní podíl za 2023 | Prodeje za 2022 | Tržní podíl za 2022 | Meziroční růst |
Apple | 234,6 | 20,1 % | 226,3 | 18,8 % | 3,7 % |
Samsung | 226,6 | 19,4 % | 262,2 | 21,7 % | -13,6 % |
Xiaomi | 145,9 | 12,5 % | 153,2 | 12,7 % | -4,7 % |
Oppo | 103,1 | 8,8 % | 114,4 | 9,5 % | -9,9 % |
Transsion | 94,9 | 8,1 % | 72,6 | 6,0 % | 30,8 % |
Ostatní | 361,8 | 31,0 % | 377,2 | 31,3 % | -4,1 % |
CELKEM | 1 166,9 | 100,0 % | 1 205,9 | 100,0 % | -3,2 % |
(zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker z 15. ledna, 2024)
Proč by ale Apple neměl usnout na vavřínech?
Trh se smartphony prochází obdobím intenzivních změn, které ovlivňují jak klíčové hráče, tak celkovou dynamiku trhu.
Například Apple čelí zvýšeným regulačním výzvám a obnovené konkurenci od Huawei v Číně, což je jeho největší trh.
Přesto se Applu podařilo udržet silnou pozici díky rostoucímu trendu premiových zařízení, která nyní tvoří více než 20 % trhu. Agresivní nabídky výměny starých zařízení a bezúročné financování jsou klíčovými faktory, které pomáhají udržet zájem o tyto dražší produkty.
Ryan Reith, viceprezident skupiny IDC Worldwide Mobility and Consumer Device Trackers, zdůraznil, že celková změna ve vedení na trhu ještě více zvýrazňuje intenzitu konkurence v oblasti smartphonů. Apple sice sehrál roli v poklesu Samsungu, ale celý prostor Androidu se diverzifikuje.
Huawei se rychle vrací a získává větší vliv v Číně, zatímco značky jako OnePlus, Honor, Google a další uvádějí na trh velmi konkurenceschopná zařízení v nižší cenové kategorii high-end segmentu. Zároveň se zvyšuje i poptávka po skládacích telefonech a roste diskuse o schopnostech umělé inteligence v rámci telefonů.
Celkově se očekává, že trh se smartphony se bude ubírat směrem k velmi zajímavému období, s novými inovacemi a technologiemi, které formují budoucí trendy. Apple by tak rozhodně neměl zaspat.
Bude Apple králem i v roce 2024?
Očekává se, že trh se smartphony se v roce 2024 plně zotaví z poklesů, které zaznamenal v předchozích letech. Tento optimismus je založen na silném růstu, který trh prokázal ve druhé polovině roku 2023, a naznačuje, že odvětví je na dobré cestě k obnově.
Intenzivní konkurence mezi klíčovými hráči a návrat značek, jako je Huawei, spolu s rostoucím zájmem o skládací telefony a schopnosti umělé inteligence, naznačují, že trh se smartphony je připraven na zajímavé časy.
Vzhledem k rostoucímu trendu premium zařízení a agresivním obchodním strategiím je pravděpodobné, že zájem o vysoce kvalitní smartphony bude i nadále růst.
Právě toho by Apple mohl využít a udržet si své těžce vydobité prvenství i letos.
Každopádně jedno je jasné: tohle vše nasvědčuje tomu, že trh se smartphony bude v nadcházejících letech svědkem dalších zajímavých změn a inovací.